Saaristonauhamelonta Fort Slava – Kastellholm

Matkaraportti

Meloja:                        Arkko Lilja

Kajakki:                       Pideraq

Suunistaminen:            Merikartan irtosivut, kajakin kanteen kiinnitetty kompassi ja Lowrance iFINDER Expedition C, Navionics kartoilla.

La 21.5.2011, 0 km

Lähdimme Helsingistä 9 hengen ryhmänä 14.5. kohti Virolahtea, joten takana on yli 200 km meloen Helsingistä Virolahden kautta takaisin Kotkaan.  Yövyimme Kotkan Santaniemessä saunoen paikallisten ihmisten kanssa.

Su 22.2.2011, 21 km

Aamulla kello 8:00 lähdin Santaniemestä melomaan Fort Slavaan, josta aloin mittailemaan saaristonauhan kilometrejäni.  Saapuminen linnakkeelle klo 9:30 ja lähtö linnakkeelta klo 9:50.  Linnakkeen julkisivu oli hieman kohentunut viime vuodesta ja nousin maihin katsomaan sisäpihaa, jossa ei juurikaan edistystä ollut tapahtunut. Jatkoin Sapokkaan ja Kotkan kevätkalatorille maistelemaan kalaherkkuja.  Söin tukevasti ja kävin K-kaupassa täydentämässä ruokavarastoani.  Muu ryhmä tuli Sapokkaan puolelta päivin ja jatkoimme puoli kahdelta vastatuuleen.   Katariinan niemi kiertäen Keisarinsataman ja Vasikkasalmen kautta Pollarisalmeen.  Maatauon pidimme Vanhaniemessä erään kalastajan luona, joka kertoi kalastajan ammatin kannattavuudesta ja paikallisista vesistä.  Tästä jatkoimme vastatuuleen Äyspään selän yli Koukkusaaren Lounatniemeen.

Lounas, alle 12 m/s, puuskainen, +10 ºC, aurinkoista.

Lähtö:  Fort Slava – maatauko, Sapokka – etelä, öljysatama kiertäen – Keisarinsatama – Pollarisalmi – maatauko, Vanhaniemi – Töiholma – yöpyminen, Lounatniemi.

Päivän tapahtumat:  Kokouri, kalatori, maatauko kalastajan luona, vastatuuli, ilta-aurinko

Ma 23.2.2011, 36 km

Lounatniemestä lähtö klo 9:00 etelän kautta luoteeseen sivuvastaiseen tuuleen kohti Keihässalmea.  Munapirtti kiertäen pohjoisen puolelta ja maatauko luoteiskulmassa ennen Kirksalmea.  Inner- ja Abborfjärden vastaiseen puskien kapeikosta Kovikenin länsipuolelle.  Maatauko Källan Bodängenin kärjessä Hästholmenin sillan luona Nesteen katoksen alla, josta ei sillä hetkellä ollut mahdollisuutta tuulen vuoksi jatkaa sillan toiselle puolelle kovien puuskatuulien vuoksi.  Myöhemmin jatkoimme Svartholmenin linnoitussaarelle, jossa illalla tuuli alkoi tyyntyä.  Saavuimme Svartholmeniin klo 18:20, pystytimme teltat ja tutustuimme saaren linnoitukseen, jossa olivat kunnostustyöt käynnisssä.  Saaren itäpää oli osoitettu telttailuun.

Lounas, alle 14 m/s, voimakkaita puuskia, +10 ºC, sadetta.

Lähtö: Lounatniemi – Keihässalmi – maatauko, Munapirtin luoteisosa – Kirksalmi – Kullanlahti –

Klobbfjärden – maatauko, Gäddbergsön pohjoiskärki – maatauko, Hästholmenin sillan luona – yöpyminen, Svartholm.

Päivän tapahtumat:  Isot linnut Santaniemen selällä, puuskittainen tuuli, Svartholm.

Ti 24.5.2011, 32 km

Lähtövalmiina kajakeissa klo 9:15 viimeisiä kuvia otellen linnakkesta tuulettomalla puolella.  Länteen Ratholmenin ohi Tjuvön eteläpuolitse Risholmeniin, josta etelänpuolisia tuulia vältellen, ohi hienojen hiekkarantojen Käldön itäpuolelta Kabböle kahvilaan, jossa baarin isäntä tarjosi meidän ryhmälle lämpimät korvapuustit ja kahvit. Tosi hieno fiilis.  Täältä länteen Sondarön länsisivuitse Byön Uudenmaan virkistysalueen maille maatauolle ja suunnittelemaan jatkoa huomista varten.  Päädyimme yrittämään etelään sillä mielellä, että mahdollisesti aamulla tuuli olisi suotuisa keli yrittää edetä Klovaharunin kautta.  Puskimme vastaan etelätuulta Stor Brokholmeniin ja pystytimme teltat ja tarpit odotettavissa olevaa yön sadetta varten.

Etelä, alle 14 m/s, puuskainen,  + 10 ºC, puolipilvistä.

Lähtö:  Svartholm – Ratholmen – Tjuvö – maatauko, Bergholmen – Risholmen – Bergholmarna – Käldö/Lövön – maatauko, Kabböle – Sondarö/ Fallholmen – Statslandet – maatauko, Byön – yöpyminen, Stor Brokholmen.

Päivän tapahtumat: hienot hiekkarannat, sääksien pesien suuri määrä, Kabbölen kahvila.

Ke 25.5.2011, 31 km

Lähtö klo 9:00.  Tuulista ja sateen uhka.  Klovaharun unohdettu.  Nyt kohti luodetta Killingön pohjoispuolta saarien suojassa kierrellen Tirmon kaupalle maatauolle ja pakolliselle jäätelön syönnille.  Evästä ja vettä täydennykseksi.  Rankka ¾ km ja suojaan Korsön itäpuolelle.  Vessölandet kiertäen pohjoisen puolelta Fladan kanavan kautta Porvoon Furuholmenille yöksi.

Lounas, alle 14 m/s, +12 ºC, puolipilvistä

Lähtö:  Stor Brokholm – Killingö –  Sundön – maatauko, Tirmon kauppa – Korsö – maatauko Vessön koilliskulmassa, Pitkäselkä – Fladan – Kroksnässundet – Emäsalon selkä – yöpyminen, Furuholmen.

Päivän tapahtumat:  Tirmon jälkeinen vastatuli, Vessölandetin asuntovaunumökit, Fladan.

To 26.5.2011, 42 km

Aikainen lähtö ennen tuulen nousua klo 7:00.  Stornäsin rantoja seuraillen Svartbäckin selälle, jossa rauhallinen aallokko länsituulesta huolimatta.  Maatauko länsirannalla Spjutsundetin Näsetissä ja jatkoimme sisäreittiä Insjön kautta.  Rännissä kova vastainen ja siirryimme Kitön ja Löparön välistä takaisin aavemmalle.  Löparön eteläkärjen Furuholmin viereisellä pikkusaarella pidimme maatauon.  Alörarnaa kohti ja siitä etelään tuulelta saarten suojassa edeten Kärrholmenille, josta suoraan länteen Sipoon Furuholmenille asti, jossa maatauko ja viimeisten eväiden syönti.  Furulta Vuosaaren sataman edustalla olevan Pikku Niinisaaren vierestä Kallahdenniemi kiertäen kotivesille ja Marjaniemen Melojien vajalle.

Saaristonauhan ensimmäisen etapin suoritin Marjaniemen Melojien Virolahden melontaretken osana.  Pidän viikon tauon erinäisten asioiden hoitamista varten Helsingissä.

Länsi, alle 12 m/s, + 12 ºC, aurinkoista.

Lähtö:  Furuholmen – Emäsalon silta – Svartbäckin selkä – maatauko, Näset – Tallholmen – Insjön – Kitö/Löparön kapeikko – Långviken – maatauko Skeppsholmenin itäpuolella pikkusaarella – Alörarna – Svedjeholmen – Skyttenskär – Kärrholmen – Lilla Korpholmen – maatauko, Furuholmen – Pikku Niinisaari – Kalliosaari – Ramsinsalmi – viikon keskeytys, Marjaniemi.

Päivän tapahtumat:  Svartbäckin selän pieni aaltoisuus, kivikkorantojen loppuminen, MaMen vaja.

Ti 7.6.2011, 62 km

Vajalta lähtö kello 10:00 ja Suomenlinna ensimmäisenä bongattavana kohteena kello 11:20 – 11:40.  Meloin läpi salmen ja totesin taas kerran, että veneille on laitureita, mutta ainuttakaan kajakista noustavaa laiturin osaa ei ravintolan lähistöllä ole.  Susisaaren hiekkarannallekin rantautuminen on kielletty.  Pari kuvaa tutusta saaresta tuli otettua.  Jatkoin ulkokautta Pitkäkarille ja Isoon Lehtisaareen.  Sen jälkeen Rövaren, jossa pidin maatauon lämpimällä kalliolla ja tuulelta suojassa.  Toinen maatauko Låga Rafsössä, josta Porkkalanniemen kärki kiertäen yöpymään Vormön itäkulmaan.  Tuuli nousi hieman iltaa kohti.

Kaakko, 7 – 10 m/s,  +22 ºC,  aurinkoista.

Marjaniemi – Jollas – Suomenlinna – Melkki (S) – Iso Lehtisaari – maatauko, Rövaren – Stora Brändö – maatauko, Låga Räfsö – Kyrkogårdsön – yöpyminen, Vormö.

Päivän tapahtumat:  Lähtö, Suomenlinna, mukava sivumyötäinen tuuli, punainen auringonlasku.

Ke 8.6.2011, 62 km

Aamu aurinkoinen ja makuupussissa kuuma.  Aamupala ja matkaan.  Maatauko Stora Fagerön hiekkarannalla, jossa murkut piti kovasti paljaista jaloistani.  Mukavasti myötäiseen Älgsjölandetin pohjoispuolta kohti Barösundin uutta kauppaa, josta kävin ostamassa jäätelön.  Poikkesin pois laivaväyliltä kajakkireiteille ja jatkoin kohti kaislikkoränniä Raaseporin rauniolinnaan.  Raaseporissa olin kello 16:05.  Pidin maatauon ja tutustuin raunioihin.  Linna oli kunnostettu siistiin kuntoon ja siellä oli mielenkiintoista nähtävää.  Lähtö kello 16:50 kaislikkoväylältä kohta vielä tiheämpään kaislikkoon, jossa kyykäärme luikerteli uiden vastaan ja jota pitkin Totalin lahteen ja Tammisaaren taajaman eteläpuolelle pieneen Kavelholmin saareen yöksi.

Itä-kaakko, 10 m/s, + 25 ºC aurinkoista ja selkeää.

Vormö – Stora Ångestö – maatauko, Stora Fagerö – Älgsjö – maatauko, Barösund – Högholmen, Tulludden – Ryssvikudden – Sandnäs Udd – Kivholmen – maatauko, Raaseporin rauniolinna – Trångsudd – Totalfladan – Storholmen – yöpyminen, Kavelholmen.

Päivän tapahtumat:  Hienot yöpymispaikat, Raaseporin rauniolinna, kaislikkojen harmaahaikarat.

To 9.6.2011, 65 km

Hyvin nukuttu yö ja aamu tosi kaunis ja aurinkoinen, kevyttä itätuulta.  Lähtö kello 9:15.  Melontareittejä taas kaislikoissa kiertäen (osa Gullö Runt).  Käväisin Sommarössä pullakahvilla. Tammisaareen tuloaukon ylityksessä Hästön luona tuuli hieman voimistui.  Lyhyt maatauko Vargskärillä ja Granskärillä.  Kävin maissa myös Hangon Itäsatamassa katsomassa kahvilan PC:ltä tuuliennustetta illaksi.  Ennusteen mukaan piti laantua 8:sta 5:teen m/s.  Lähdin Gustav Adolfin kautta kohti Gustavsvärniä.  Ristiaallokko tavanomaista eikä mitään mahdollisuutta nousta saarelle.  Otin valokuvia ja jatkoin Hauensuoleen, jonne tulin 18:20.  Kiertelin saarta ja yritin saada selvää kallioon hakatuista merkeistä.  Nähty jo kouluaikana.  Lähtö 19:15 kohti Bengtskäriä.  Mukava myötätuuli alkuun, mutta ei laantunut vaan voimistui 11 m/s.  Bengtskärissä henkilökuntaa oli rannalla ja he ottivat minut vastaan ystävällisesti ja antoivat telttapaikan yöksi. Kiitos henkilökunnalle!  Nukuin sosiaalisten haahkojen kaakatuksesta huolimatta.

Itä-kaakko, 7 – 11 m/s, + 25 ºC, aurinkoista, selkeää.

Kavelholmen – Gullö – Notholmen – maatauko, Sommarö – Rågholmen – Heimosholmen – Furuholm – Brännskär – Sjöbjörkskär – maatauko, Vargskär – maatauko, Granskär – maatauko, Hangon Itäsatama – Gustavsvärn – maatauko, Tullisaari – Knyllrorna – Morgonlandet – yöpyminen, Bengtskär.

Päivän tapahtumat:  Hieno aamu, kallis pullakahvi Sommarössä, Gustavsvärn, Tullisaari, Bengtskär.

Pe 10.6.2011, 53 km

Lähtö kello 7:15 melkein tyynessä ja kevyissä mainingeissa kohti Sommarön saarta, jonne jäin pitämään maataukoa siskon ja hänen miehensä mökkirantaan.  Eivät olleet mökillään.  Tein laiturilla ulkona ruoan.  Aurinkoinen ja tyyni sää, joten pienoinen auringonottokin kelpasi.  Kello 14:20 kohti Vänötä.  Kauppa suljettu 15:30 eikä jäätelöä!  Samoin kuin aiemminkin.  Olen liikkunut liian aikaisin kesällä täällä.  Ihmisiä ei merellä näy edes veneissä.  Jatkoin Borstön saareen, kauniiseen, huoliteltuun ja hyvin siistiin kylään.  Museo oli kiinni eikä yhtään ihmistä näkynyt täälläkään.  Moikkasin Borstön eukon, joka on ollut 1956 uponneen St. Michalin keulakuvana.  Yli 30-paikkaisessa, osin uudessa, laiturissa ei vielä yhtään venettä.  Tein kunniakierroksen siltojen alta ja jatkoin Trunsöön ja leiriydyin kello 21:10.

Päivällä tyyntä, illalla etelä, 3 m/s, +25 ºC, aurinkoista ja selkeää.

Bengtskär – Lilla Rödskäret – Ljusskär – Klovaskär – Märraskäret – maatauko, Sommarön – Snåldön – lyhyt maatauko, Vänö – Storön – maatauko, Borstö – Skärgården – Vitskären – yöpyminen, Trunsö.

Päivän tapahtumat:  Auringonottoa ja uimassa 2 kertaa, Borstö, 1. merikotka, hellettä.

La 11.6.2011, 50 km

Lähtö 9:30 lyhythihaisella paidalla.  Tyyntä ja aurinkoista.  Jurmo on yhtä kaukana kuin  Björkö, johon on nyt matka.  Huono nousupaikka kivien välissä Björkön rantaan.  Olin paljain jaloin matkassa enkä lähtenyt kiertämään saaren luontopolkua vaan tyydyin vähempään ja käväisin myös uimassa makeassa ja lämpimässä sisäjärven vedessä.  Björkön luona merivesi hyvin kirkasta.  Näkyy 5-6 metriä vielä hyvin pohjaan asti.  Björköllä hienot kalliomuodot.  Täältä kohti Turkua ohi Nötön ja sen pohjoispuolella hienolla kalliolla maatauko, Granholm.  Pohjoista kohti ja Blåbärholmilta sisään ja samalla pois ulkomereltä.  Presidenttiä Kultarantaan kuljettanut vene ohitti minut tosi huomaavaisesti kapeassa kohdassa.  On viikonloppu ja kovaäänisiä muskeliveneitä liikkeellä täällä sisäsaaristossa.  Olin polttanut käsivarteni auringossa.  Laitoin Airiston eteläosan saaren kauniille kalliolle teltan pystyyn, kuuntelin tangosemifinaalit ja nukahdin.

Kaakko, 3 m/s, +26 ºC, aurinkoista, hellettä.

Trunsö – maatauko, Björkö – Stuvuskären – maatauko, Granholm – Fliskobben – Granskär – Berghamn – Påkmo – Vansor – Biskopsö – Käldo – yöpyminen, Klobban.

Päivän tapahtumat: Björkö,  järvessä uinti, 2. merikotka, aavan loppuminen, hieno yöpaikka.

Su 12.6.2011, 58 km

Lähtö aamulla 7:30 tapaamaan Kakskerran Harjattulaan vastaan tulevaa SuomiMeloo ryhmää.  Jouduin melomaan rivakasti, mutta ehdin ajoissa golfkentän rantaan ja tapasin MaMelaisten ryhmän ja kävimme syömässä ravintolan puolella!  Kävin saunomassa ja jatkoin taas helteessä Turkuun.  Turun linnan luona olin 14:10 ja kuvailin kameralla linnaa ja entistä kesätyöpaikkaani vastarannalla.  Jatkoin jo 14:30 eteenpäin käymättä tutussa, moneen kertaan aiemmin käydyssä Turun linnassa, Ruissalon pohjoispuolitse Naantaliin. Naantalissa kävin terdellä, join kahvin ja söin jäätelön.  Hieno kesäkaupunki!  Suoraan Kultarannan tuntumaan ja Luonnonmaan reunaa Merimaskun luoteisosan pieneen saareen auringon lämmittämälle kalliolle yöksi, Luuta.

Länsi, 6 m/s, +27 ºC, aurinkoista, hellettä.

Klobban – Ramsholmen – Östra Linsor – Tennäs – Tammo – Latosaari – maatauko, Harjattula, Kakskerta – Turun linna – Pansio – maatauko, Naantali – Vaivio – Merimasku – yöpyminen, Luuta.

Päivän tapahtumat:  MaMen melojaryhmän tapaaminen, Turun linna, Naantali, tuuli kääntyi.

Ma 13.6.2011, 53 km

Lähtö 7:15.  Ulkona julisi jossain kaukana ukkonen.   Aloin kasata telttaa ja söin aamupalan.  Viiden minuutin kuluttua lähdöstäni alkoi sade, joka hetken päästä oli tosi rankkaa ja toi rätisevän ukkosen mukanaan.  Satoi kahden tunnin ajan runsaasti ja salamoi.  Pidin pienen tauon ja jatkoin Velkuan pohjoispuolitse Taivassalon Kräänän rantaan.  Kävin koputtelemassa ystäväni mökin oveen, mutta olivat jo ehtineet lähteä Espanjaan.  Jatkoin voimakkaaseen vastatuuleen Iniön selkää pitkin Kustavin Vuosnaiseen.  Taas kerran oli lounasaika ohi ja oli tyytyminen pizzanpalaan ja tuplakahviin.  Tuuli oli hieman tyyntynyt ja matka kulki kevyemmin Vuosnaisista kohti Åvan ja Bolmön välistä siltarumpua, jonka jälkeen aukeni iso kraaterin muotoinen saarimuodostelma.  Sen itäpuolen sokkeloista ohi päästyäni laitoin teltan sateessa pystyyn märkään risukkoon Träskön saaren itäpuolelle, joka oli huonoin yöpymispaikkani, mutta en viitsinyt enää lähteä etsimään parempaakaan kovaksi nousseessa vastatuulessa ja sateessa.  Unen tuloa paikka ei estänyt.

Länsi, 7 – 10 m/s, +15 ºC, pilvistä, sade- ja ukkoskuuroja, sateella heikkonäkyvyys.

Luuta – Jänessaari – Hempsaari – Omenasaari – lyhyt maatauko, Kräänä – Laupunen – Kooskeri – maatauko, Vuosnainen – Lanskeri – Bolmö – Stora Angskär – Käbbholm – yöpyminen, Träskö.

Päivän tapahtumat:  Kesän 1. ukkonen, Vuosnaisten mukava ravintolahenkilökunta, kraaterialue.

Ti 14.6.2011, 48 km

Lähtö 7:30.  Sataa ja tihuttaa.  Suunnistusta vaaditaan usvaisella merellä.  Maatauko Yxskärissä hienolla rantakalliolla.  Jatkoin kohti Väderskäriä ja puolessa välissä matkaa ilma selkeni ja maisemat avautuivat.  Saaret kauempana ympärillä tulivat esiin ja sade loppui hetkiseksi.  Mielenkiinnolla odotin, miltä Väderskär näyttää, koska en ole aiemmin ollut siellä, ainoana naistä kohteista, paitsi Klovaharun saari, jonne ei päästy tuulen vuoksi.  Väderskärillä, tällä Myrskyluodon Jannen ja Maijan saarella oli kaikki rakennukset päässeet lahoamaan, polut menneet umpeen ja saari muutenkin näytti koskemattomalta pitkään aikaan.  Päärakennuksen hirsiseinä oli taipunut ulos.  Kolme varttia kiertelin märällä alueella ja olin pettynyt alueen hoitamattomuuteen.  Lähdin kohti Bomarsundia, jonne on enää viimeisestä yöpymispaikasta noin 10 km.  Koko päivän ajan sadekuuroja.  Pystytin tarpin ja teltan sen alle yön sateen varalta.

Länsi,  5 – 7 m/s, +16 ºC, sadekuuroja,  aamupäivällä heikko näkyvyys

Träskö – Yxskär – maatauko, Väderskär – Sälö – Simskäla – yöpyminen, Börsskär.

Päivän tapahtumat:  Tihkusademelontaa, Väderskärin ränsistyneisyys, viimeinen ilta teltassa.

Ke 15.6.2011, 38 km

Lähtö 10:15.  Yöllä satanut ja makuupussiin lorahtanut vettä alustan kautta!  Oma moka.  Mukavaa melontaa Bomarsundia kohti.  Rantauduin entisen postilaiturin viereen hietikolle.  Baarissa kahvi ja leivos ja otin alueesta muutamia valokuvia lammaslaumoineen.  Viimeinen etappi Kastellholmiin oli Finbyn alueen kierto eteläkautta.  Kastelholmissa olin kello 16:05 – 17:15.  Linna oli kunnostettu sitten  viime näkemän vuosien takaa ja koko alue vilisi ruotsalaisturisteja kierrellen alueelle tuoduissa museorakennuksissa.  Tulin eri reittiä kuin he.  Pihamaalla makasi pitkä juhannussalko koristeita odottelemassa.  Jatkoin melontaa Lumparnia etelään Maarianhaminaan.

Länsi,  4 – 6 m/s, pilvistä, sadekuuroja, hyvä näkyvyys.

Borsskär – Risholm – Södra Granö – maatauko, Bomarsund – maatauko/päätepiste, Kastellholm.

Päivän tapahtumat:  Punagraniittiset pystyt kallioseinämät, Bomarsund, Kastellholm.

Saaristonauhan melontamatkani pituudeksi tuli yhteensä  651 km.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s