Ylitysneuvoja

Ohjeet melojalle pitkille selänylityksille ja retkille

(Petri Sutinen)

VARUSTEET

1) Kajakki

– Kajakin on oltava melojalle ehdottoman tukeva. Mikäli melonta vaatii keskittymistä esim. pienessä aallokossa tasapainon ylläpitämiseksi, kajakki on melojalle liian kiikkerä. Melojan tasapainoaisti heikkenee mm. väsyessä, kylmässä, nestehukassa, nälässä, merisairauden ensioireissa ja pimeässä. Runsasta reserviä tarvitaan, rajoja ei saa hakea tämän asian suhteen pitkillä retkillä tai selkien ylityksissä. Tasapaino on yksilöllinen. Normaali retkikajakkikin (esim. Nordkapp) voi joskus olla jollekulle aivan liian kiikkerä. Kelluttavat laipiot tai vastaavat erinomaiset kellukkeet tarvitaan. Kajakkia on pystyttävä melomaan myöskin vesilastissa, minkä vuoksi sille tarvitaan riittävä kelluttavuus.

-Kansilasti pitäisi minimoida turvavarusteisiin.  Kajakin istuinaukon pohjalle voi sijoittaa esim. makuualustan ja melojan jalkatukien eteen varustesäkkiin tavaraa. Kansilasti on aina suuri riskitekijä!

-Hyvät tartuntanarut ja kansiköydet auttavat reskutuksia suuresti.

-Kompassin on oltava aina valmiina sumua varten. Jos kajakista puuttuu kompassi, (M-3 tai vastaava) käsikompassi on sidottava kanteen. Melojan taskussa kompassi on liian kaukana.

-Kajakki ei saa olla liian heikkotekoinen. Myöskin kajakin kannen olisi kestettävä painetta ja iskuja, mitä ominaisuutta ei kaikilla kajakeilla ole. Kajakin tilavuuden on oltava järkevässä suhteessa melojan kokoon. Lähes kuusimetrinen ja tilava merikajakki on sivupinnaltaan liian suuri pienikokoiselle melojalle.

-Kajakin nopeudella, kääntyvyydellä ym. tekijöillä ei ole mainittavaa merkitystä pitkän retken sujumisen kannalta, vaan näihin asioihin ratkaisu löytyy melojasta.

Alle 7 km/h vauhdissa kajakkien kulku on pienivastuksista merkistä riippumatta. Ennen pitkää retkeä tai suurta selänylitystä melojan on varmistuttava tuulessa ja isoissa aalloissa, että hän hallitsee vaivatta oman menopelinsä. Havainto kajakin ongelmallisuudesta ei saa tulla näkyviin vasta retken aikana. Pienitilavuinen ja lyhyt kajakki helpottaa hallintaa.

2) Mela

-Melan on oltava riittävän lyhyt ja pienilapainen, jotta meloja jaksaa sillä meloa kovaankin vastatuuleen. Nykyaikainen kajakkimela (ns. euromela) on paljon eskimomelaa (ns. etnomela) tehokkaampi lapatyypiltään.

Melan on oltava riittävän kevyt, jotta meloja jaksaa sitä kannatella. Suora lapa on helpoin hallita erilaisissa ohjailuliikkeissä.

3) Liivit

-Norminmukaisuus riittää. Ei kuitenkaan paukkuliivejä, koska niiden toiminta ei ole standardoitu melonnan ”märkäkäyttöä” varten.

4) Vaatetus

-Tarvitaan retken kuviteltavissa olevaa kylmintä keliä varten tyydyttävästi lämmittävä vaatekerta + varavaatekerta. Sekä veden että ilman lämpö tulee huomioida.

5) Aukkopeitto

-Aukkopeiton on oltava kunnossa ja kestettävä painetta. Jos käsillä lujasti painamalla saa peiton valahtamaan syliin, silloin myöskin meren aalto pystyy varmasti samaan. Moni Suomenlahden ylitys ja Suomen rannikon melonta on tehty erittäin vaarallisilla aukkopeitteillä! Hyvä peitto ei juurikaan vuoda – kuten ei tee hyvä kajakkikaan.

6) Muut välineet

-Valkoinen valo, pilli tai muu äänimerkin antolaite (vesiliikenteen säännöt!), kartta, varamela, ea-pakkaus, pumppu (jalkapumppu on kätevämpi kuin käsipumppu, jota on vaikea käyttää aallokossa), gps-laite hälytyspaikannusta tai suunnistusongelmaa varten (ei ensisijaisena suunnistusvälineenä), kännykkä vesitiiviisti pakattuna helposti saatavilla +vara-akku

-Pikasyötävää ja juotavaa hyvin nopeasti saatavilla, hinausvarustus, korjausvälineitä oman kaluston tarpeisiin, normaalit hyvät retkivarusteet, neljän päivän ruoka aina mukana.

-Runsaasti juomavettä mukana, vältettävä ”tankki tyhjänä” ajelua, jolloin pelivara on hyvin vähissä.

7) Kajakin trimmaus

-Tuulitrimmi vastaa evän käyttöä.

Painoa taakse – kajakin keula laskee pois tuulesta (pyrkii kääntymään myötätuuleen).

Painoa eteen – tuuleennousutaipumus lisääntyy.

Hyvä tasapaino on eväkajakilla silloin, kun keskivertotuulilla suuntaevä on vasta osittain esillä. Hyvin trimmatulla kajakilla on aina säätövaraa suuntaevässä tuulen koventuessa!

-Sentralointi: Aallokossa, etenkin vasta-aallokossa, on tärkeää sijoittaa painavat esineet lähelle kajakin keskikohtaa (istuinaukkoon säkkejä). Päissä oleva paino johtaa valtavaan hitausmomenttiin, ryskytykseen ja heittelehtimiseen. TÄSSÄ ON MERIMELOJILLA ERITTÄIN PALJON OPITTAVAA!

8) Reisituet

-Hyvät reisituet on helppo tavoittaa, ne eivät purista, eikä meloja pääse kaatumisen jälkeen vahingossa putoamaan kajakista.

MELOJA

1) Fyysisen kunnon ja akklimatisaation on oltava hyvä.

-Väsyminen tai kehon lämmönhallinnan menetys ovat karmeita vaihtoehtoja. Pitkä retki tai suuri selänylitys ei saisi aloittaa melontakautta, etenkään, jos edellisvuotinen pohja on ollut hatara. Satoja kilometrejä pitäisi aina olla pohjilla. Jos melonta on jäänyt vähiin, jotakin muuta kylmäaltisteista ja raskasta ulkoilmatoimintaa tulisi olla pohjilla.

2) Seuraavia teknisiä asioita tulisi harjoitella ja ne tulisi osata:

-Hyvä alatuki. Alatukea liikkeessä käytetään surffista poistuminen. Kallistus on otettava sisäkurvin ja alatuen suuntaan!

-Hyvä ylätuki paikalla ts. eskimokäännös siten että mela ei uppoa.  Kajakki tulisi pystyä kaatamaan siten, että mela pysyy pinnalla ja meloja nousee takaisin pystyyn. Hyvä ylätuki on merimelojalle tärkeämpi taito kuin epävarma eskimokäännös. Hyvä ylätuki pysäyttää lähes kaikki kaatumistilanteet.

-Kajakin kallistus kohden aaltoa ja kohden sisäkurvia tehtävä ilman oman itsensä kallistamista! Suurin osa vaativan kelin kaatumisista johtuu kallistumisen pois jättämisestä, jolloin ”virran” työntö kaataa kajakin. Tämä taito pitäisi ehdottomasti jokaisen opetella.

-Hyvä eskimokäännös. Epävarma eskimokäännös ei ole yhtä hyödyllinen kuin hyvät tuennat. Eskimoa pitää harjoitella luonnonvesissä, retkivarustuksessa ja aallokossa. Pelkkä uimahalliharjoitus ei riitä. Liike pitää tehdä tarvittaessa kevyesti ja ilman voimalla runttaamista. Koska kylmä vesi heikentää jokaisen koordinaatiota, pelivaraa on oltava varsin paljon.

-Hyvä kaariveto, kallistusohjaus ym tehokas kajakin ohjailu. Ohjailun harjoittelu on yhtä tärkeää kuin eskimon ja tuentojen harjoittelu.

-Hyvä eteenpäinmelontatekniikka

Nämä taidot eivät ole välttämättömiä, mutta niiden puuttuminen altistaa merkittävästi riskeille melonnan aikana.

RYHMÄKOKO

Melojia tulisi mieluusti olla aina vähintään kolme kappaletta. Pareittain melominen on parempi vaihtoehto kuin yksinmelonta. Pari ei anna vielä täyttä suojaa. Vasta neljän hengen osaava ryhmä on pelastuskyvyltään täydellinen kokoonpano. Esim. tajuttomuuden, vamman tai alilämpöisyyden sattuessa kaatuneelle melojalle paritoiminta reskutuksissa on aallokossa hyvin vaarallista myöskin pelastajalle. Sen ovat maailmalla tapahtuneet pareittain kuolemiset monesti osoittaneet.

SÄÄTILA

Melojien tulisi välttää pitkillä retkillä ja selänylityksissä sellaisia olosuhteita, joissa he joutuisivat melomaan lähellekään omien taitojensa rajoilla. Melojien tulisi ymmärtää aallokon murtokohdat merikortin pohjalta eri tuulen- ja aallokon suunnilla, mikä kuitenkin on varsin harvojen melojien hallinnassa.

Varsinaisia enimmäistuulirajoja tärkeämpää on tuulen suunta, veden ja ilman lämpö, pohjanmuodot, ryhmän melojien varusteet ja taidot sekä ennen kaikkea pahin kuviteltavissa oleva säätilan muutos seuraavan 24 tunnin aikana.

10 m/s tuulen todennäköisyys on kesäisin lähes aina olemassa. Yli 20 m/s tuulen todennäköisyys on vain myrskyn lähestyessä ja ukkosriskin esiintyessä. Ukkosriskillä selänylityksiä tulee välttää, ja suuret selänylitykset pitää perua. Pääsääntöisesti yli 10 m/s tuulilla voi meloa turvallisesti vain ryhmä, jolla kaikki taidon ja varusteiden osatekijät ovat ehdottoman hyvin kunnossa. Pääsääntöisesti yli 10 m/s tuulia tulee aina välttää, koska vahvatkin aallonmurrot ovat jo hyvin tyypillisiä ilmiöitä.

4 thoughts on “Ylitysneuvoja

  1. Päivitysilmoitus: Neuvoja selänylityksille – Råd för paddlare vid överfart | Suomen Retkimelojat ry – Finlands Långfärdspaddlare rf

  2. Yhdyn edelliseen kommenttiin ! Petellä on ihmeellinen kyky löytää oikeat asiat – ne tärkeimmät. Mä tykkäsin erityisesti ekasta kappaleesta. Vuokra- ja lainakajakin käyttäjänä tuo kajakin tukevuuteen täytyy kiinnittää enemmän huomiota!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s