Saaristonauhamelonta Kastelholm – Fort Slava

Saaristonauhamelonta Kastelholm – Fort Slava

Matkaraportti

Meloja:           Marika Orava

Kajakki:          Star 500 PE

pe 23.7.2010, 0 km meloen

Viking Line Mariella Helsingistä Maarianhaminaan klo 17:30. Sain kyydin Ahvenanmaalle Tuusmelojiin kuuluvilta melontatovereiltani Asko Ronimukselta ja Ulla Haapalalta. Auton katolla on kolme kajakkia.

la 24.7.2010, 20 km

Maarianhaminassa klo 4:20. Aamu-usvassa ajamme Kastelholman linnan sivuitse. Vierassatamassa olemme pakkaamassa paattejamme jo aamukuuden aikaan. Aamukymmenen aikaan käymme linnan infossa ja kävelemme tunnin verran ympäri linnaa. Tiedän käyneeni täällä kymmenvuotiaana, mutta en muistanut paikasta enää paljon mitään.

Vesille vierassatamasta 13:30, melomme pohjoiseen Kastelholman linnalle. Kajakki on raskas ja vielä vastatuuli, mutta tähän on totuttava! Linnan edustalla otamme lähtövalokuvat.

Etelään Storberget – Skatan – itään Näsudden – koilliseen Tranvikön – Ginkaudden – Bomarsund. Pohjoistuuli < 12 m/s. Bomarsundissa klo 18:10 – 18:40. Sataa. Pohjoiseen Bomarsund – Slättskär. Päivän laulu on peruskoulussa opittu Oolannin sota.

su 25.7.2010, 27.5 km

Lähtö iltapäivällä, odotamme tuulen kääntymistä pohjoisesta kaakkoon. Aamupäivä on aikaa tutustua seudun historiaan vihkosesta Nähtävyyksiä Ahvenanmaan saaristossa.

Pohjoisen suuntaan Slättskär – Vibberholm – Södra Granö – Yttre Risholmen – Bockholmen – Långholmsgrundet (hauska laguuni) – Västra Simskäla – Tärsörarna – Tällörarna – Högklobb – Örarna – Västerhamn – Norrholmen – Rönnskär – Sjulören – Måsskär – Bastuklobben – Östra skäret – Väderskär klo 20:50.

Yövymme Väderskärillä. Teemalauluna on Lasse Mårtensonin Myrskyluodon Maija.

ma 26.7.2010, 22 km

Aamu sujuu leppoisasti auringosta nauttien. Leirin purettuamme kuljeskelemme ympäri saarta, tutustumme Myrskyluodon Maijan ja Jannen rakennuksiin, kiipeämme Högbergetille ja uimme. Vesille Väderskäriltä 14:30.

Itään Galten – Gåslandet – Nätklobben – Bäcklands ören – Norruddsgrundet (Yxskärin pohjoispuoli) – De höga – Sköttgrundet – Tvigrunden – Lanton pohjoiskärjessä yö.

ti 27.5.2010, 21 km

Itäkaakkoon Ljusgrundet – Rönngrunden – Klobben – Varpskär – Rönnskär – Gråskär – Västra Rönnskär – Norrholmen – Killingholm – Nötö – Rubbesklobb – Brändö, jossa käymme kaupassa.

Luoteeseen Björnholma – Korsö – Norrholm – Börsskärin välistä pohjois-koilliseen. Österskäretille yöksi. Åva oli pakko nähdä.

ke 28.7.2010, 24 km

Itään Gunskär – Lökholm – Lånholm – Söderholm – koilliseen Gåsklobb – Härholmsgrundet ja Härholm, jonka eteläkärjessä nimeämätön Milstolpsgrundet, vanhan talvisen postireitin kilometripylväsluoto.

Härholmilla parituntinen helteinen tauko. Jatkan matkaa itään Stora Slädaskär, Lilla Slädaskär – Långskär – Bergö – Gloholmsören – Skränmåsklobben – Visskär – Gloholm- Alskär – Måsholm – Getholm – Långholm – majoitun Långholmin itäpäässä olevalla pienelle nimettömälle saarelle. Asujaimistonsa perusteella saari voisi olla nimeltään muurahaissaari tai siirasaari. Mökkejä alkaa olla paljon ja majapaikan löytäminen oli vaikeaa.

to 29.7.2010, 35 km

Vesille puolilta päivin. Suunta itään Fjärgrunden – Tallören – Kalskär – Vähä-Laaja – Iso Juusluoto – Kuivakari – Kuusi-Kattila – Kattilan Räiskö – Vuori-Kattila – Ruohokarit – Sammaa. Koilliseen Velkuanmaan pohjoispää – Velkuan ja Kuivasluodon välistä – Lailuoto – Iso-Halsko – Talostmeri – kaakkoon vastatuuleen Ellenkari – Hautluoto – Huhtkari – koilliseen Isopaasi – Raumanluoto – Mätäluoto – Leikkiluoto – Merimaskun väylän reunaan. Merikortin Merimaskun lossi on korvattu sillalla. Kaita – Mustike välistä – Vaivio – Kilpi – Luonnonmaan pohjoispuolella yöksi Riihiluodolle.

pe 30.7.2010, 14 km

Kaakkoon vastatuuleen Riihiluoto – Luonnonmaan ranta ohi Kultarannan ja Naantalin – Kukola – Ajonpää – seuraan Käkölän rantaa etelään – väylän yli kohti Santalahtea – kysyn purjehtijapariskunnalta reittiä leirintäalueelle. Majoitun Ruissaloon, mäen päälle asuntovaunualueelle. Tuntuu tyhmältä olla leirintäalueella ja päätän ottaa siitä kaiken irti. Suihkun jälkeen lähden bussilla Turkuun. Kuvittelin bussin menevän linnan ohi, vaan linna jäi kauas bussireitiltä. Kaupungilla ihmettelen kauppojen aukioloa, sillä luulin elettävän lauantaita. Käyn hankkimassa matkaradion, jota en ehtinyt hankkia ennen lähtöä. (Enää ei tarvitse kuluttaa puhelimien akkuja säätietojen kuunteluun.)

Syön ravintolassa, ihmettelen Down by the Laituri –väkeä, käyn ruokakaupassa ja palaan torille. Otan taksin Turun Linnalle. Linnalla maltan olla vain vähän aikaa, klo 18:15-18:25, kun kameran akkukin loppui. On upea ilta-aurinko. Ajattelin, että olen käynyt linnalla ennenkin, mutta voi, päivän voisi täällä viettää. Lauleskelen mielessäni Marja-Liisa Dieckmannin historiallisesta romaanista oppimaani laulua: ”Turun rannasta haahti se laskettiin…”

Illalla mietin reittiä. Tänään oli etelätuuli <11 m/s ja eteneminen hidasta. Sääennusteen mukaan sunnuntai-iltaan asti tuuli on etelä-lounaasta 11-15 m/s. En jaksa käkkiä Ruissalossa kahta päivää, joten Airisto jääköön haaveeksi; jatkan matkaani Paraisten kautta.

la 31.7.2010, 27.5 km

Saaronniemessä on purjehduskilpailu. He pitävät tauon kovan etelätuulen takia, joten lähden tauon aikana vesille. Kohti etelää/kaakkoa Ruissalo – Kauppakari – pikkusaaria – Järvistensaari – Nepo – Tammisto – Haarla (pitkästä aikaa myötätuulta!) – Kulho – kohti itää Armonlaakso – Rövarholm – Sudenpäännokka – Jukoluoto – Svinö – Paraisten läpi – pikkusaari Kyrkfjärdenillä. Pikkusaaren nimeksi nuotiopaikan kyltistä ilmenee Tjuven.

su 1.8.2010, 27.5 km

Paraisilta jatkan etelään väylää pitkin. Tervsund – lounaaseen kohti lossia ja Vånoa. Korsholm – Attu – Jermon ja Sorppoon välistä, Gädaholm – Paraisten portti. Portnäsetistä kaakkoon – Flottan – Långholm – Tammo – Långholm (itäpuoli) – Norrlandet – Hörland – Mossakassen – Äspskär – Äspskärsreven – Norrgrunden – Kolaskär – Södergrunden yö. Rauhoitusaika on onneksi juuri loppunut ja voin yöpyä Södergrundenilla. Jälleen yksi vastatuulipäivä takana.

ma 2.8.2010, 30 km

Södergrundenilta etelä-kaakkoon Sandskärin ohi. Hamnholmen – Purunpää – Jungfrusundet – Högholmen – Brändön – Rövik – sillan ali – Ekholmen – Bockholmarna – Långören – Ekholmen – Biskopsö – Biskopsö ja Granholmen välistä – Säljeholmen – Djupön ja Kopparholmen väli – Fågelhalsen – Orglosö – Ängesön – Bergön – Tränjonholmen – kaakkoon Lökholmarna – Storholmen – Furuholmen – Ytterstholmen – Lerharun – Rysskobben yö. Tämä oli suosikkiyöpaikkani.

ti 3.8.2010, 36.5 km

Koko päivän suunta oli n. kaakkoon. Keli oli lähes tyyni, joten en mennyt saarelta saarelle vaan suoraan niiden välistä. Rysskobben – Tjuvan – Köpmanskäret – Tryhålskäret – Abborgrundet – Matskär – Klockarlandet – Pattskär – Kummelskärsklobben – Smörsten – Utterklint – Tvijälpan – Själskten välistä – Kistskär – Granskärsgrund – Flakaskär – Svanglar – Måsskär – Russö – Gustavsvärnille klo 14:45.

Rantauduin saaren eteläosaan ja kiipesin raunioille, sillä laiturin kuve ei houkutellut. Majakanvartijoina oli pariskunta, jolla oli yhteensä 6 lasta. Majakalla heillä oli viikko kahdestaan. Sumutorvenhoitajan talon jalkalistojen uusiminen oli parhaillaan työn alla. Jatkoin matkaa klo 15:45.

Gustavsvärn – länteen Låglandet – Högskär – Tullisaari – Haensuoli. Hauensuolessa 16:00-16:50.

Hauensuolesta Tullisaaren kautta Hangon rantaa seuraillen Hangon vierassatamaan ruuvimeisseliä hankkimaan. Täytän myös vedet. (Kajakkini otti pienen taistelun Hauensuolen kanssa ja hävisi. Paatin kylki osui kiveen, joka veti evän alas, mutta perä oli jo kalliolla, joten evävaijeri meni mutkalle. Tämän jälkeen evän käyttöön tarvittiin kaksi kättä, mutta pienellä ruuvimeisselillä korjasin tilanteen seuraavana aamuna. Samalla voitelin evävaijerin voilla.)

Vierassatamasta jatkoin itään. Märaskär – Granskär – Långören – Sandskär – Trekapp – Vargskär. Olin menossa Isskärille, mutta ukkonen pakotti rantautumaan Vargskärille.

ke 4.8.2010, 14 km

Aioin pitää luppopäivän. Korjasin evän. Huomasin saaren rauhoitetuksi. Iltapäivällä lähdin 11-12 m/s myötäiseen tuuleen. Vargskäriltä Isskärille – Vinskären – Flakaskär – Alören – Furuskär – kivien välistä isolle väylälle – Hästö Busö – Vindskär – Storvaltern – Vrakholmen – Gråharun – Elgen – Pattskär  välistä – Östra Långholmen – Skedö Klova – Fladalandet.

Yö Fladalandetilla. Kuin olisi kotona. Päivän aalto oli hurjaa. Yhtään enempää aaltoa en kaipaa, ainakaan näin pitkällä retkellä. On eri juttu, jos on vain treenaamassa ja tarkoitus on harjoitella vaativia olosuhteita.

to 5.8.2010, 36 km

Flandalandet – Grytskär – Modermagan – Pattskär  – Julö – Sonah – Gunnarsö – Kalvholmen – Småholm – Bockholmen (veden pinta raidallisena levästä) – edelleen itään Träskö – Uggelskär – Ädö – Hässelholmen – Flöxan – Skataholmerna – Växar – Kalkholmen. Svedjeholmen – Långön niemenkärkeä vastapäätä oleva kahvila (tauko). Kauppa oli jo mennyt kiinni.

Jatkan pohjoiseen läpi kapean uoman, Kivholmen – Stora Vårholm – Gästerhö – Klavholmen – Raasepori. Joen suu on vaikea löytää. Täytyy vain uskoa karttaa, niin paljon on kaislikkoa. Raaseporin linnalla klo 19:45. Kiertelen linnaa, jossa vielä lapsiperhe leikkii. Mieleeni palaa ala-asteen ensimmäisen luokan näytelmä Raaseporin linnasta, jossa jouduin esiintymään. Jatkan matkaa 20:45. Palaan alas Raaseporin jokea. Vietän yön Klovholmenin eteläpään pikkusaaressa, joka on erittäin huono yöpaikka. En kuitenkaan halua majoittua ihmisten näkyville, vaikka paikka olisi parempi.

pe 6.8.2010, 30 km

Leirisaaren hankaluuden vuoksi en ota esiin trangiaa enkä syö kunnon aamupalaa. Otan vain myslipatukan ja lähden matkaan. Päätän pitää kunnon päivätauon. Klovholmen – Gästersö – Stora Vårholm – Lövö – Tvisäcken – Rågö – Kunsgholmarna – Hästgrundet – Björnholmen – jatkan Björnholmenin luodolta koilliseen minisaarelle, jolla vietän leppoisan iltapäivän.

Jatkan koilliseen Bärölandetin pohjoispuolta. Alun perin ajattelin mennä saaren eteläpuolelta, mutta suunnistamiseni on herpaantunut, olen väsynyt siihen. Jatkan itään, Storramsjö – Gåsgrundet – Skansudd – Jakob Ramsjö – ihastun kallioisiin Bastholmarna saariin – Lilla Fagerö – Stora Fagerö – Västra Långö – Södra Sådö – Haraholmsklobben.

Yö Haraholmsklobbenilla, jota muutkin ovat selvästi käyttäneet leiriytymiseen.

la 7.8.2010, 30 km

Haraholmsklobben – itään Halstö – Rövarlandet – Högbrändö – kohti koillista Brändöharun – itään Yttre grundet ja Trutklobbenin välistä – Stenrevet – Oxhornen välistä – Pitkäluoto – Östra Pärongrundet – Strekan – Pampskatan – Högholmen – Kyrkogårdsö – Kyrkogårdsgrunden – Stora Svartö – Lilla Svartö – Rafsö – Låga Rafsö – Brändholmen – Kräklan – pohjois-koilliseen Småland – Bötesören- Hästökobben – Skjulö – Fjärrgrundet – Stora Brändö /Brändö klacken. Yö Stora Brändössä.

Aurinko oli raskaan verhon takana, Smålandetilta katsoen Stora Brändön väylätaulut näkyivät vain heikosti autereesta.

su 8.8.2010, 34.5 km

Stora Brändö – Lilla Bredskär ja Stora Bredskär välistä – Hommanskär – Södergadden – Syskonen – Stångören – Herrökobben – Kaparen – Rövaren – Rövargrundet – Vargen – Högkopplan – Hamnkopplan ja Tvijälö välistä – Iso Lehtisaari – Pieni Lehtisaari – kompassisuunta n. koilliseen, näkyvyyttä ei ole – Nuottakari – Rönnkobben ja Rysäkari hahmottuvat udusta/autereesta – Harmaakari – Pihlajaluoto – Melkki- Pihlajasaari – Hernesaari –Liuskaluoto, vesien tankkaus – Kaivopuiston ranta – Harakka – Särkkä – Suomenlinna klo 18:00 – 20:00.

Suomenlinnan informaatiokeskus on jo kiinni. Kävelen saaressa, poikkean Siwassa. Ihmettelen raskasta taivasta. Kiehtovan tunnelman vuoksi mieli tekee jäädä yöksi Suomenlinnaan.

Suomenlinnan joesta tulen ulos kaakkoon, kohti Ison Mustasaaren kummelia – väistän Viking Line Expressiä – Kuninkaansaari – Santahamina – Hevossalmi – Jollas. Ukkonen pakotti rantautumaan Jollakseen yksityisrantaan. Se oli elämäni nopein rantautuminen. Ystävällinen isäntä antoi minun majoittua rantaansa.

ma 9.8.2010, 29 km

Jollaksesta – itään Neitsytsaari – Kuusiluoto – Trutholmen – Svartkubben – Handskholmsklippan ja Handskholmenin väliin – Pentarn – Barkholmarna – Söderskär klo 15:50 – 18:00.

Olen käynyt majakalla jo monta kertaa, siksi otan visiitin rennosti. Kuivapuvun riisuminen sukkasilleen tuntuu tylsältä, joten en käy letulla ja kahvilla. Jutustelen muuten vaan majakanvartijoiden kanssa ja käyn majakassa ostoksilla.

Söderskäriltä jatkan koilliseen – Yttre Kittelskär – Vithället – Blyören – Ledskär – Träskesholmen yöpaikkana.

Vaikka Klovaharun jäi väliin, lauleskelen mielessäni Tove Janssonin sanoittamaa Syyslaulua – Höstvisania. Klovalla on onneksi tullut käytyä monta kertaa, niin meloen kuin luistellenkin.

ti 10.8.2010, 14.5 km

Myöhään iltapäivällä vesille, Träskesholmen – Andersholmen – Öliskär – Rönnskär – Emäsalo – Haxalö – Äggskärille Norholmenin ja Mellanholmenin välistä – yö Långholmenilla.

ke 11.8.2010, 38 km

Aamulla ompelen melontaliivin taskun ehjäksi. Tarkistan karttalaukun teipillä tehdyt paikkaukset.

Långholmenilta koilliseen – Hagnäs – Aparnäs – Sandholmen – Tirmon lossi – Styrmansholmen – Björnholmen – Svartholmen – Sandholmen – Tjuvholmen – Lindholmen – Viasholmen – Lill Nätiholmen – Stadslandet – Sondarö – Kabböle – Österängsholmarna – Ivarsholmen ja Bägarören välistä – koilliseen Keipsalon pohjoispäähän.

Keipsalo – Hamnholmen – Etsin yöpaikkaa – Görsholmen – Lassesören – Tågholmen – Majholmen – Trollholmen eteläpäästä lopulta löytyy pieni kallioluiska, jolle majoitun yöksi. Matkalla yöpaikkaan oli upea näkymä Loviisan voimalaan ja Svartholmaan.

to 12.8.2010, 30 km

Trollholmen – Svartholma. Svartholmassa klo 12:45 – 14:50. Saari on yllätys historiallisasuisine oppaineen ja kaikkine muureineen. Lyön itselleni muistoksi kolikon.

Svartholma – Källan – Rödhäll – Kalvholmarna – Hästholmen – Småholmen – kaakkoon Vådholmen – Kampuslandet – Haverholmen ja Myssholmen välistä – Tyskholmen – Söderby – Lehtisen ja Laxviksuddenin välinen kivikko – itään Busholmen – Heinäsaari – Långön – Mossholmen – Svartbäck Krokö – Lounatniemi.

Lounatniemeen ovat tulleet minut Ahvenanmaalla matkaan saatelleet Asko Ronimus ja Ulla Haapala sekä Harri Haapala.

pe 13.8.2010, 12.5 km

Lähdemme porukalla lisälenkille Kaunissaareen. Lounatniemestä melomme etelään kohti Kaunissaaren pohjoispäätä ja länsirantaa. Nautimme kiviarinauunin pitsat Kaunissaaressa ja jatkamme sitten rantautumaan yöksi saaren koillispuolelle. Elämä, kesä ja ystävien seura ovat nauttimista varten.

la 14.8.2010, 20 km

Ukkonen jytisee ja tulee aamupäivällä päällekin. Pääsemme kuitenkin lähtemään pohjoiskoilliseen kohti Kohokaria. Siitä koilliseen Saunasaari – Suuri Harvassaari – Harvassaari – Vehkaluoto – Mussalo – Havourin viitta – Santakari – Kukouri/Fort Slava.

Fort Slavassa 18:40 – 19:25. Reissun juhlintaa, raunioilla kiipeilyä ja valokuvaamista, kunnes ukkonen hoputtaa jatkamaan matkaa.

Kukourilta länteen Varissaari ja pohjoiseen Sapokka. Sapokan vierassatamassa vaatteiden vaihto, tavarat paatista autoon ja matkalle kohti kotia.

Lopuksi

Melontapäiväkirjaa A5-koon vihkoon kertyi 67 sivua. Karttoja kaverinani reissussa oli 16 merikorttia ja gt-karttakopiot yleispaikantamista varten. Suunnistukseen käytin kansikompassia, käsikompassi oli suunnan tarkistamista varten kannella.

Haaste tällaisessa reissussa on, että kussakin tutustumiskohteessa voisi viettää kokonaisen päivän. Mieli tekee (ja kolmen viikon kesälomalla aikataulun paine ajaa) kuitenkin eteenpäin eikä malttia ole leppoisaan tutustumiseen. Reissulta kertyi kuitenkin nippu käyntikohteiden historiavihkosia ja valokuvia saarilla olevista teksteistä.

Reissulta palattuani luin Anni Blomqvistin Myrskyluodon Maija –kirjat ja eläydyin niiden tapahtumiin ja paikkoihin niin, että luulin elokuussa olevan lunta ikkunoiden alareunoihin asti. Ihmettelin, että näinkö nopeasti kireä pakkanen lauhtui räntäsateeksi, vaikka kesäsade se vain ikkunapeltiä piiskasi.

Mahtavasta melontareitistä ja valmiiksi suunnitellusta kesälomasta kiittäen,

Marika Orava

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s